فتوای رهبر معظم انقلاب درباره نسبت دادن الفاظ ناروا در عزاداری

شور و عشق به امام حسین (ع) مقوله‌ای است که به وضوح در محبان و شیعیان حضرت حس می‌‌شود و این محبتی عظیم از جانب خداوند است، این روزها و حتی در تمام طول سال در بسیاری از نقاط کشور هیئتهایی هفتگی و ماهانه از سوی عاشقان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برگزار می‌شود، گاهی اوقات دیده می‌شود برخی افراد برای ابراز ارادتشان الفاظی نامناسب به خودشان نسبت می‌دهند، این در حالی است که شأن و جایگاه یک مومن این را اقتضا نمی‌کند، در جایگاه والای یک مومن همین بس که امام صادق(ع) حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر دانسته‌اند، در همین راستا حجت‌الاسلام فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی درباره نسبت دادن برخی الفاظ ناروا به خود در عزاداری مطابق با بیانات رهبر معظم انقلاب به سوالی مهم در این باره پاسخ داده است که در ادامه متن و فیلم پاسخ وی ارائه می‌‌شود.

نظر رهبر معظم انقلاب در مورد الفاظی که در عزاداری‌‌ها و نوحه‌‌ها استفاده می‌شود و در شأن یک مسلمان و حتی انسان نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟

کلاً در عزاداری آن نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری باید حفظ شود، در پاسخ یکی از سوالها اشاره کردیم که هم باید از مطالبی که حرام است - کذب، غلو نسبت به ائمه اطهار (علیهم‌‌السلام) - و هم باید از مطالبی که دون شأن یک مسلمان است، پرهیز شود، اصلاً اسلام پیروان خودش را وزین، سنگین و باوقار می‌‌پسندد، شما نگاه کنید از جمله لباسهای حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شأن یک مسلمان نیست، لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اندراس به گونه‌‌ای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشت‌‌نما می‌‌شود، این در شأن یک مسلمان نیست، لذا در تعابیری که در نوحه‌ها خوانده می‌‌شود ولو حالا در مقام اظهار ارادت به معصومین (علیهم‌‌السلام) یا به اباعبدالله(ع) باشد، اما در شأن یک مومن نیست که چنین الفاظی را به کار ببرد و باید در عزاداری از آن پرهیز شود

شمار داعشی‌های کشته شده در موصل طی ۴۸ ساعت گذشته

رائد شاکر جودت رئیس پلیس فدرال عراق در بیانیه‌ای گفت که طی 48 ساعت گذشته از عملیات آزادسازی موصل، 96 تروریست داعشی کشته شدند.

وی افزود که طی این مدت، 27 خودروی بمب‌گذاری شده، 31 پایگاه موشکی، و 5 خمپاره‌انداز داعش منهدم شد.

جودت همچنین از کشف 10 موشک کاتیوشا، 200 گلوله خمپاره، دو رگبار سنگین، و دو توپ‌انداز تروریستها خبر داد.

و خبر دیگر اینکه نیروهای عراقی روستای البکر در جنوب الشوره در جنوب موصل را از چنگ تروریستهای داعشی آزاد و پرچم عراق را بر فراز ساختمانهای آن به اهتزاز در آوردند.

حیدر العبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد دوشنبه از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگال گروه داعش خبر داد.

نیروهای پلیس فدرال و داوطلب مردمی عراق امروز اعلام کردند که 352 کیلومترمربع در جنوب شهر موصل را از چنگ داعشی‌ها آزاد کرده اند.

گروه تروریستی داعش سحرگاه روز بیستم خرداد (10 ژوئن) سال 1393 به موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق واقع در 400کیلومتری بغداد پایتخت این کشور حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد.

موصل بزرگترین شهری است که گروه تروریستی داعش آن را در اشغال خود دارد و این شهر که حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر جمعیت دارد، آخرین پایگاه اصلی این گروه تروریستی در عراق به‌شمار می‌رود.

همسر ابوبکر البغدادی دستگیر شد

منبع محلی آگاه در استان نینوا روز دوشنبه گزارش داد که عناصر شورشی گروه تروریستی داعش اعلام کرده اند که همسر سرکرده این گروه دستگیر، ولی ابوبکر البغدادی به رقه در سوریه فراری شده است.

به گزارش میزان؛ به نوشته پایگاه خبری عراقی السومریه نیوز، عناصر گروه تروریستی داعش که برضد ابوبکر البغدادی در شهر موصل عراق دست به شورش زده اند، از طریق بلندگوها اعلام کردند که همسر البغدادی بازداشت و حکومت وی بر موصول پایان یافته و او به شهر رقه در سوریه فراری شده است.

این منبع افزود که عناصر گروه تروریستی داعش از گروه موسوم به الشرطة الاسلامیه (نیروهای پلیس داعش) بر علیه ابوبکر البغدادی دست به شورش زده اند و از طرفداران البغدادی خواسته اند که خود را تسلیم کنند.

بنا بر اعلام ایرنا، عناصر گروه موسوم جیش العسره از عناصر نخبه گروه تروریستی داعش بر هشت مقر اصلی شهر موصل پس از درگیری ها شدید با عناصر پلیس این گروه مسلط شده اند و در این درگیری ها شمار زیادی از تروریستهای داعش کشته شده اند.

منابع محلی در استان نینوا صبح امروز از شورش عناصر پلیس گروه تروریستی داعش بر علیه ابوبکر البغدادی و عناصر جیش العسره و حمله برای سرقت اموال باقیمانده این گروه، خبر دادند.

همچنین منابع محلی در استان نینوا از نجات ابوبکر البغدادی از حمله هوایی در منطقه غابات در شهر موصل و کشته شدن یکی از سرکرده های برجسته این گروه تروریستی و سرکرده گروه موسوم به جیش العسره در این حمله خبر دادند.

بنابر این گزارش، ابوموسی المغربی یکی از سرکرده های گروه موسوم به جیش العسرة به همراه همراهانش در این حمله هوایی که خودروهای زرهی عناصر داعش هدف قرار گرفتند، کشته شدند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیشب (یکشنبه شب) در بیانیه از آغاز عملیات آزاد سازی موصل خبر داد.

ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی عملیات مشترک موصل بامداد امروز در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات موصل با گلوله باران گسترده مواضع گروه تروریستی داعش در شمال و جنوب این شهر آغاز شده است.

بر اساس آخرین گزارش ها، نیروهای واکنش سریع ارتش عراق به شش کیلومتری جنوب شهر موصل رسیده اند.

این درحالی است که نیروهای مشترک پیشمرگ کرد و ارتش عراق از سمت خازر (37 کیلومتری شمال شرق موصل) پیشروی خود را آغاز کرده و قرار است که در مرحله اول، این نیروها به حومه بعشیقه در شمال موصل برسند.

از محور جنوبی نیز نیروهای پلیس عراق روستای نایف را آزاد کرده و در حال پیشروی برای آزادی روستای نجمه هستند و در محور شرقی روستاهای العباسی و الخضر به دست نیروهای عراق آزاد شد.

همچنین گزارش ها از داخل موصل حاکی است که خانواده های سرکردگان داعش در حال یافتن راهی برای فرار از داخل این شهر هستند

داعش به سمت دابق لشکرکشی کرد

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که دست کم 1000 نیروی داعش از خارج سوریه وارد این کشور شده‌اند اما مشخص نکرد که این نیروها از عراق وارد سوریه شده‌اند یا از ترکیه.

دیده بان حقوق بشر سوریه تاکید کرد که این نیروها در آغاز به شهر رقه، مقر اصلی داعش در سوریه رفته و از آنجا به دابق فرستاده شده‌اند.

داعش از اوت سال 2014 شهر دابق را تحت تصرف خود دارد. این شهر بنا به باور تروریست‌های داعش محل نهایی جنگ خیر و شر خواهد بود و نزد داعشی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. دابق را در واقع می‌توان پایگاه معنوی داعش در سوریه نامید.

دیدبان حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرد که داعش افرادی را برای نبرد دابق جمع کرده که همگی کارکشته هستند و در گذشته در جبهه‌های دیگری چون حمص جنگیده‌اند.

گروه‌های مخالف سوری با حمایت کامل ارتش ترکیه از 21 اوت گذشته، حمله‌ای را علیه داعش در شمال سوریه به راه انداخته‌اند.

از سوی دیگر، منابع ارشد مخالفان سوری اعلام کردند که رایزنی‌هایی برای یکپارچه سازی تعدادی از گروه‌های مخالف در شمال سوریه در جریان است. یک فرمانده عالی رتبه در ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که رایزنی‌هایی برای اتحاد میان گروه‌های نورالدین زنکی، احرار الشام و فیلق الشام و یکپارچه سازی آنها در چارچوب یک تشکیلات واحد است.

گسیل بی‌سابقه نیرو به موصل و آمادگی داعش برای پنج سال جنگ

از صبح روز جمعه تاکنون نیروهای عراقی همچنان مشغول انتقال تجهیزات و نیرو به جنوب و شرق موصل هستند و پیش‌بینی می‌شود که عملیات آزادسازی این شهر از محورهای الخازر، نوران و سد موصل در شمال و شرق موصل به زودی آغاز شود.

نیروهای عراقی از هفته‌های گذشته انتقال تجهیزات و نیروها به نزدیکی موصل را آغاز کرده بودند اما از دیروز و امروز تحرکات و نقل و انتقالات آنها به مراتب بیشتر شده است.

عراق نیروهای لشگر طلایی (یگان ویژه مبارزه با تروریسم) و لشگر نهم زرهی را به منطقه الخازر منتقل کرده تا آماده شروع عملیات باشند. پیشمرگ‌ها نیز از منطقه الخازر به سمت خطوط مقدم در نزدیکی مرکزهای اداری شهر موصل عبور کرده‌اند تا در این عملیات شرکت کنند.

تجهیزات نظامی سنگینی نیز به پایگاه القیاره در جنوب موصل فرستاده شده و نیروهای حشد شعبی نیز به همراه پلیس فدرال عراق به این پایگاه اعزام شده‌اند.

مسئولان عراقی به خبرگزاری آناتولی گفته‌اند که این عملیات احتمالا طی روزهای آتی آغاز می‌شود.

به گفته این منابع مرحله اول که با هماهنگی آمریکا انجام خواهد شد شامل حملات پیشمرگ‌ها به خطوط دفاعی اولیه اطراف شهر و همزمان با حرکت نیروهای مردمی سنی (حشد وطنی) در همین جبهه است. نیروهای مردمی شیعه(حشد شعبی) نیز همزمان در این عملیات در جنوب شرکت خواهند کرد.

این منابع اعلام کردند که نیروهای حشد وطنی احتمالا نام خود را به گارد نینوا تغییر دهند و به فرماندهی عملیات نینوا بپیوندند.

در همین حال سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما برای ارائه بزرگترین و پیچیده‌ترین امدادرسانی انسانی طی عملیات موصل آماده می‌شویم. این عملیات احتمالا به آوارگی یک میلیون تن بینجامد. احتمالا داعش از ساکنان این شهر به عنوان سپر انسانی استفاده کند یا اینکه انسان‌های بسیاری در معرض حملات شیمیایی قرار گیرند.

در همین راستا، شاهدان عینی در استان نینوا اعلام کردند که گردان‌های "آزادگان نینوا" اعلامیه‌هایی را در خیابان‌های موصل پخش کرده و از ساکنان خواستند با اعلام ساعت صفر عملیات سلاح‌ به دست گرفته و با داعش بجنگند.

از سوی دیگر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در اولین سفر خود به استان کرکوک از زمان تصدی پست نخست‌وزیری اعلام کرد که نیروهای دولتی به زودی مناطق حویجه، الریاض و الرشاد در جنوب این استان را آزاد خواهند کرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با نجم الدین کریم، استاندار کرد کرکوک گفت: تفاهم‌هایی میان اقلیم کردستان و دولت عراق درباره عملیات موصل وجود دارد. نیروهای ما امروز در جزیره الانبار می‌جنگند و برای آزادی مسیر بیجی به حدیثه تا مرزهای سوریه تلاش می‌کنند. در عین حال نیز برای آزادی حویجه و موصل آماده می‌شوند.

در آن سوی جبهه نیز خبر می‌رسد که داعشی‌ها به طور کامل برای نبر آخر خود آماده شده‌اند و از یک هفته پیش هرگونه ورود و خروج به موصل ممنوع شده است. اعضای داعش با بستن پل‌ها، جاده‌ها و خیابان‌های اصلی، شهر دو میلیون نفری موصل را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده‌اند.

منابع محلی در داخل موصل نیز می‌گویند داعش چند مورد از خندق‌های پرشده با نفت خام خود در اطراف موصل را به آتش کشیده تا دید هواپیماهای شناسایی و جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا و ارتش عراق را کور کند. آنها همچنین شبکه وسیعی از تونل‌های زیر زمینی در موصل ایجاد کرده‌اند که برخی از آنها را مملو از مواد منفجره کرده‌اند تا در وقت مناسب منفجر کنند.

گفته می‌شود این گروه تروریستی صدها تن مواد غذایی، آذوقهو مهمات مورد نیاز برای جنگ را در مناطق مختلف موصل انبار کرده است که برای مصرف آنها در پنج سال کفایت می‌کند.

مسئولان عراقی نیز می‌گویند داعش هفته گذشته یک شورش را در شهر موصل ناکام گذاشته بود. این طرح قرار بود با رهبری یکی از سرکرده‌های این گروه که قصد داشت با نیروهای دولتی عراق همکاری کند اجرایی شود. آنها می‌گویند داعش ۵۸ تن را که در این طرح دست داشتند بازداشت و اعدام کرده است