حملات تند اوباما به ترامپ در مراسم خاکسپاری مک کین

مراسم خاکسپاری «جان مک‌کین» سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز شنبه در واشنگتن برگزار شد و آنچه بیش از همه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، اظهاراتی بود که در این مراسم علیه خطی مشی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بیان شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،آسوشیتدپرسن نوشت، بنا به وصیت‌نامه مک‌کین، از ترامپ برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل نیامده بود.

مک کین در زمان حیاتش، از جمله منتقدان سیاست‌های کلی ترامپ بود و در مواردی همچون رد لایحه اصلاح طرح بیمه‌های درمانی، نقشی اساسی در تقویت موضع مخالفان دولت ایفا کرد.

از جمله سیاستمدارانی که در مراسم خاکسپاری وی به ایراد سخنرانی پرداختند، «جرج بوش» و «باراک اوباما» رئیسان جمهوری پیشین آمریکا بودند که هر یک به نحوی خط مشی کنونی آمریکا را هدف انتقاد قرار دادند.

اوباما در سخنرانی خود گفت: بخش بزرگی از سیاست، زندگی و گفتمان عمومی ما می‌تواند ناچیز و بی‌ارزش به نظر برسد؛ سیاستی که با توهین، گزافه‌گویی، جنجال‌سازی‌ها و هتک حرمت‌های عامدانه درهم آمیخته است.

وی ادامه داد: این سیاستی است که ادعای سرسختی و شجاعت دارد، اما از ترس، قدرت می‌گیرد. جان (مک کین) از ما می‌خواست که بزرگتر و بهتر از این باشیم.

بوش هم در ادامه‌ی همین اظهارات و با تقدیر از اقدامات سناتور هم‌حزب خود گفت: صدای او همیشه در گوش ما زمزمه خواهد شد؛ اینکه بهتر از این‌ها هستیم؛ آمریکا بهتر از این‌ها است.

اما تندترین انتقادها به سیاست های دولت ترامپ را دختر مک کین مطرح کرد.

«مگان مک‌کین» در سخنان خود با اشاره به شعار انتخاباتی ترامپ گفت: آمریکای جان مک‌کین نیازی به احیای عظمت ندارد، چرا که همیشه اینگونه بوده است.

وی ادامه داد: امروز در سوگواری عظمت آمریکا گرد هم آمده‌ایم. مرادم عظمت واقعی است؛ نه لفاظی‌های سطحی افرادی که حتی درصدی از فداکاری او (جان مک کین) را نداشتند؛ نه فرصت‌طلبی های آن‌هایی که در رفاه گذران زندگی کردند.

این اظهارات با تشویق حاضران مواجه شد؛ تشویقی که برخی فعالان رسانه‌ای در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی، آن را برای یک مراسم خاکسپاری، عجیب و غیرمعمول توصیف کردند.

مک کین که به تومور مغزی مبتلا شده بود، هفته گذشته در سن 81 سالگی درگذشت.

وی از جمله صاحب‌نفوذترین سناتورهای جمهوریخواه بود و در سال 2008 به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شد، اما در نهایت رقابت را به اوباما واگذار کرد.

مک کین پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2016 از ترامپ سلب حمایت کرد و پس از روی کار آمدن دولت جدید هم همواره جزو منتقدان سیاست‌های وی در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه درمانی و سیاست خارجه بود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.