سوخوهای روس در راه ایران/ آیا خرید اخیر ایران مغایر با قطعنامه شورای امنیت است؟

امروز( چهارشنبه 11 اسفندماه) خبری مبنی بر واگذاری چند فروند سوخو به ایران در خبرگزاری میزان منتشر شد؛ این خبر با واکنش  های متعددی رو به رو شد. برخی خرید جنگنده توسط ایران را خلاف قطعنامه شورای امنیت می دانند.

ایران سوخو خرید

سید رسول موسوی سفیر پیشین ایران در تاجیکستان و کارشناس روابط نظامی ایران با روسیه، در همین زمینه به خبرگزاری میزان با تاکید بر اینکه موضوعی تحت عنوان ممنوعیت در خرید تجهیزات نظامی توسط ایران در قطعنامه شورای امنیت وجود ندارد، می گوید: "انتقال موشک، تانک و هواپیما نیاز به اجازه قبلی از شورای امنیت دارد؛ یعنی اگر روسیه بخواهد این  تجهیزات را به ایران تحویل بدهد باید از شورای امنیت اجازه بگیرد و ممکن است در شورای امنیت یکی از قدرت های دیگر وتو کند و آن موقع شرایط دیگری بوجود خواهد آمد."

موسوی علاوه بر این می افزاید: ممکن است روسیه بدون اعتنا به قطعنامه شورای امنیت اقدام به فروش هواپیما{سوخو 30 SM} کرده و یا برای فروش این هواپیما از شورای امنیت اجازه گرفته باشد.

سوخو در راه ایران

اما اردشیر نوریان رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی نظری کاملا متفاوت دارد؛ او به خبرگزاری میزانمی گوید: "شورای امنیت در این زمینه هیچ ممنوعیت و قطعنامه ای صادر نکرده است
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.